Overslaan naar hoofdinhoud
  • Groei in omzet en betrouwbaarheid
  • De laagste prijs
  • Automatisch reviews verzamelen

Andy’s Pokéshop: in 3 maanden van hobby naar hype-hit

Geschreven door Kim
 

“In het begin is vertrouwen alles wat je hebt”

Andy (26) uit Purmerend is data-analist van beroep, maar sinds februari ook Pokémon-ondernemer in de avonduren. Wat begon als een herontdekte hobby, aangewakkerd door een zeldzame Pikachu x Van Gogh-kaart, groeide razendsnel uit tot een webshop pokenatics.nl met dagelijks nieuwe bestellingen.

“Ik heb snel een kleine webshop gemaakt via JouwWeb. Eerst verkocht ik aan mijn buurjongens en vaders in de buurt. Nu verkoop ik aan mensen uit het hele land.”

De timing bleek perfect: door de rage van de Pikachu x Van Gogh-kaart steeg de vraag naar Pokémonkaarten explosief, en Andy zag hier een kans.

Slim inkopen, voordat de hype toeslaat

Andy’s kracht? Hij ziet trends eerder dan de massa en weet waar hij moet inkopen.

“Ik koop veel B2B in, uit heel Europa. De prijzen stijgen om de week. De vraag is gewoon keer twee. Als ik Google Ads aanzet, ben ik meteen door m’n voorraad heen.”

Ook met pre-orders pakt hij het slim aan. Waar andere shops pre-orders beloven waar je in de praktijk niet geleverd krijgt, pakt Andy het anders aan.

“Ik laat niet meer pre-orders toe dan het aantal wat ik op voorraad krijg. En ik hou me aan de release datum. Staat er 1 januari op de doos? Dan is het op 1 januari bij de klant. Dat vind ik heel belangrijk.”

Vertrouwen is alles

In een markt met veel opkopers en ondoorzichtige shops, kiest Andy voor zichtbare transparantie. Zeker als je net begint, is het belangrijk om direct vertrouwen op te bouwen.

“Ik heb transparantie hoog in het vaandel staan. Mijn naam, telefoonnummer, KVK staan op de site. Maar ook een kaartje waarop je kan zien waar ik zit. Mensen mogen altijd langskomen en de producten bekijken, en ze mogen mij bellen. Klanten moeten zeker weten dat ik echt ben.”

Maar dat alleen was niet genoeg. Andy merkte dat echte reviews het verschil maken. Inmiddels heeft hij in twee weken tijd al meer dan 20 reviews opgehaald, met een gemiddelde score van 9.9.

“Mensen moeten kunnen zien dat ik legit ben. Zonder reviews moest ik mensen echt overtuigen om te kopen. Nu niet meer. Wat ze over de streep trekt, zijn échte reviews. Ik zie gewoon dat mensen sneller bestellen.”

Een belangrijk voordeel: automatische review-uitnodigingen

Een ander belangrijk voordeel voor Andy zijn de automatische review-uitnodigingen.

“Het is fijn dat WWK proactief klanten uitnodigt om een review te schrijven. Met Google Reviews heb je dat niet. Ik weet dat ik klanten heb die tevreden zijn. Ik heb geen zin om de hele tijd te bedelen voor reviews, ik kan mijn tijd beter besteden dan dat.”

Meer zekerheid met het keurmerk

Hoewel Andy vooral op zoek was naar een reviewsysteem, vindt hij het ook fijn dat het keurmerk er is.

“Mijn webshop voelt nu meer compleet aan. Het kostte even wat tijd om de algemene voorwaarden en pagina’s goed in te stellen. Maar als het eenmaal staat, dan is het ook echt geregeld  en dan heb je daar gewoon zekerheid over.”

“In het begin is vertrouwen alles wat je hebt”

Andy bewijst dat je geen jarenlange ervaring nodig hebt om succesvol te starten. In drie maanden bouwde hij een webshop op die klaar is voor serieuze groei. En dat is nog maar het begin.

“Wat ik andere starters zou aanraden? Focus je webshop op iets waar de vraag groeit. En zorg dat je transparant bent. In het begin is vertrouwen alles wat je hebt.”

Andy’s shop laat zien:

Wie met de juiste mindset begint, slim inspeelt op de markt en kiest voor vertrouwen vanaf dag één, kan razendsnel groeien, ook als starter.